راهنمای کتاب سلامت مهاجران

0
(0)

تغییرات و تصمیمات جدید در زندگی می تواند همراه با استرس و اضطراب و آشفتگی های خلقی همچون افسردگی همراه باشد. فرایند انطباق و سازگاری در بزرگسالی بدنبال تغییردر زندگی میتواند واکنش های عاطفی و رفتاری همچون ناسازگاریهای انطباقی مختص اواخر کودکی و یا اوایل نوجوانی ایجاد کند. مهاجرت یکی از انواع شایع از تصمیماتی است که فارسی زبانان در سالهای اخیر برای اسکان در ممالک دیگری اتخاذ می‌کنند.

درباره خروج از ایران و اقامت در سرزمین دیگری گزارش های زیادی منتشر شده است. بر اساس تازه‌‌ترین پژوهش،  علاوه بر مهاجرت تحصیل کرده‌ها و دارندگان بنیه مالی بالا،  موج گسترده‌ای از مهاجرین از هر طبقه اجتماعی و اقتصادی، کشور را برای زندگی بهتر ترک می‌کنند. بر اساس آمار از هر سه ایرانی یک نفر به دنبال مهاجرت و خروج از کشور به هر قیمتی و در هر شرایطی است و میانگین تمایل به مهاجرت در میان ایرانیان دو برابر از میزان متوسط جهانی است(دنیای اقتصاد، 1401).

مهاجرت نوعی متداول از رویدادهای استرس زای زندگی است که به شدت با تغییرات اجتماعی و عاطفی مرتبط است و استرس مهاجرت از جمله موقعیت های اضطراب برانگیز است که در بسیاری از مهاجرین تجربه می‌شود. مهاجران از نظرتوانمندی، خلق و خوی، تجربیات گذشته، قدرت آسیب‌پذیری در کشور جدید و مهارت‌های مقابله‌ای برای رویارویی با نیازهای خاص مربوط به موقعیت مهاجرت متفاوت هستند. شیوع تغییرات اجتماعی و عاطفی و مشکلات سازگاری را می توان در بین مهاجران مشاهده کرد (ادغام یا همنوایی اجتماعی  و اسکان و عادت به خانه جدید با شرایط بد زندگی یا کار، بیکاری، مشکلات همگون سازی).

فرایندسازگاری معمولا با خلق افسرده مانند دلمردگی، اشک ریختن و  احساس ناامیدی همراه است.

بدون تردید هرگونه تغییر در زندگی با سطحی از اضطراب همراه است، اما اضطراب در پدیده مهاجرت با توجه به تفاوتهای عمده در زبان، فرهنگ، الگوهای درخواست کمک و راههای ارتباطی از علائم ماندگار نگرانی و بیقراری فرد است. و هر چه فاصله فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی کشور مبدا از مقصد بیشتر باشد علائم شایع  اضطراب شامل عصبی بودن، نگرانی و بی‌قراری شدیدتر خواهد بود.

تجربه مداوم اضطراب چیزی شبیه تجربه ترس است. اضطراب از تجارب شایع و معمول زندگی است و ناشی از مشکلات و نگرانیهای زندگی است که احساس میکنیم قادر به حل آنها نیستیم. داشتن میزانی از اضطراب برای انسانها طبیعی است زیرا ما را در بعضی شرایط واقعی ترس و اضطراب هشیار نگهمیدارد. زمانی اضطراب تبدیل به مشکل میشود که بی دلیل نگران و تشویش داریم و بدون حضور عامل نگران کننده و تنها به دلیل تفکرات ذهنی آرام نیستیم. در این حالت نگرانی و تشویش بدون حضور واقعی ترس یا عامل اضطراب موجب اختلال در برنامه های روزانه و یا متوقف شدن بسیاری از کارها میشود و در نهایت زندگی را دشوار می‌سازد ( ضیایی پور، 2022).

پارس بانو ابزارهای مشاوره و راهنمایی با ویدیوهای ترجمه شده از منابع و سرویس های سلامت در انگلستان را با هدف کمک به بانوان مهاجر فارسی زبان برای درک بهتر سلامت روان و معرفی راههای کمک به خود و دیگران منتشر می‌کند.

اضطراب از جمله چالش‌هایی است که مهاجرین در نتیجه تجارب خود قبل و در حین  یا پس از مهاجرت تجربه می‌کنند و در صورت عدم کنترل می‌تواند تهدیدی برای سلامت و رضایت از زندگی باشد. در این راستا ضمن معرفی کتاب “مدیریت اضطراب”  که برای حفظ و بهبود سلامت روان مهاجرین فارسی زبان در اروپا منتشر شده، فرازهایی از آن در آینده با عنوان “تکنیک های مقابله‌ای اضطراب”  در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرد.

———————————————————————————–

 منابع:

ضیایی پور، زهرا ( 2022) ” خودآموز مدیریت اضطراب“. انتشارات :

  1. F.J. Blissett & Company Limited   (2 April 2022)

دنیای اقتصاد

 

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.